Модуль 1. Вступ. Роль освіти в адаптації тимчасово переміщених осіб
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
1.2 Освіта, як важливий інструмент консолідації суспільства
Люди разом можуть зробити те,
чого не в силах зробити поодинці;
єднання розуму і рук, зосередження їх сил
може стати майже всемогутнім.
Даніел Уебстер
Актуальність життєвих навичок та психосоціальної підтримки у навчально-виховному процесі
Допомога в розвитку навичок подолання кризової ситуації у внутрішньо переміщених осіб
Життєві навички, необхідні для адаптації та розбудови миру
У сучасному світі багато країн стикаються з такими явищами, як політична нестабільність, насилля і збройні конфлікти. Політичні та соціальні негаразди завжди ускладнюють реалізацію прав людини, особливо негативно вони позначаються на молодому поколінні, обмежуючи базові права дітей та молоді, в тому числі й на освіту. Водночас, саме освіта є могутнім соціальним інструментом для розбудови миру і консолідації суспільства. У доповіді «Освіта: прихований скарб», відомої як доповідь Жака Делора, ЮНЕСКО сформулювала ключові завдання – чотири «стовпи» освіти на ХХІ століття: уміння вчитись, уміння діяти, уміння бути й уміння жити разом.
Кожен з цих «стовпів» є важливим, але саме «уміння жити разом» набуває особливого значення в умовах збройного конфлікту, який триває на сході України. Від його початку тисячі родин втратили близьких, більш як півтора мільйона українців покинули свої домівки і стали вимушеними переселенцями. Серед родин, які виїхали із зони конфлікту, переважна більшість – це родини з дітьми, які крім отриманого в зоні конфлікту стресу, страждають через втрату звичного оточення, друзів, необхідність адаптуватися до нових умов життя, нової школи, нових вчителів та однокласників.
Навчальні заклади – дитячі садочки, школи, інші установи організації навчання дітей – завжди були та залишаються серцевиною організації педагогічної та соціально-психологічної та роботи з дітьми та їх батьками. Великий потенціал освітянської сфери в сучасній складній ситуації в країні має бути спрямованим і вже спрямовується на надання відповідей тим викликам і проблемам, які мають діти і суспільство. Нові теми та форми роботи, організація психологічної допомоги, групова робота з дітьми та батьками, превентивні, навчальні, інформаційно-просвітницькі заходи, весь арсенал педагогічної майстерності має концентруватися і спрямовуватися на роботу з учнями та їх родинами.
Навчання життєвих навичок та психосоціальна підтримка є дуже актуальними для задоволення потреб як внутрішньо переміщених осіб так і представників приймаючих громад і знадобляться для підготовки дітей і вчителів до постконфліктного примирення в майбутньому.
Оцінки, здійснені міжнародними організаціями, виявили підвищений рівень тривоги і страху серед дітей та підлітків, які стали свідками агресивних або насильницьких дій, а саме зустрічі з солдатами, військовими транспортними засобами, особами, що погрожували іншим вогнепальною зброєю, пораненими та убитими. У той час як більшість дітей були стійкими та досить добре долали підвищений рівень стресу, значна кількість дітей була менш стійкою, особливо дітей молодшого віку.
Так, у Донецькій області психологи виявили найвищий рівень стресу та поведінкових розладів (26%) у дітей віком 3-6 років, у порівнянні з 13% у дітей 7-12 років та 14% у підлітків 13-18 років. Лише близько чверті дітей, які стали свідками насильства, повідомили про отримання допомоги, щоб впоратися з важким досвідом і почуттями. Було встановлено, що найбільш уразливими є діти, які проживають у зонах бойових дій та діти з числа внутрішньо-переселених осіб (ВПО), які піддаються шкільному булінгу (цькуванню).
Ці дані свідчать про існування двох взаємопов’язаних потреб серед дітей та підлітків, які постраждали в результаті конфлікту в Україні.
По-перше, це потреба у розвитку навичок, необхідних для проживання у приймаючих громадах (для ВПО) або реінтеграції за місцем колишнього проживання (для громадян, які повернулися у пост-конфліктні райони Донецької та Луганської областей). Згодом дітям та підліткам у районах конфлікту знадобляться аналогічні життєві навички для участі у розбудові стійкого миру в Україні. Це вимагає серйозної підготовки педагогів для сприяння реалізації програм навчання життєвим навичкам, що сприяють розвитку миролюбності та вміння жити разом. Це також вимагає зміцнення потенціалу Міністерства освіти і науки України (МОН) шляхом розробки навчальних програм та підготовки вчителів.
По-друге, це потреба у наданні ефективної психосоціальної підтримки дітям та підліткам з числа ВПО, які потребували допомоги. Оскільки більшість дітей та підлітків відвідують школи, то саме навчальні заклади були визначені для широкомасштабного надання психосоціальної підтримки. Для дітей, які не відвідують школу, докладаються зусилля для зміцнення систем спрямування та догляду на рівні громад.
В умовах стресу психологічна адаптація людини відбувається, головним чином, за допомогою копінг-стратегій і механізмів психологічного захисту. Одні й ті самі життєві події можуть мати різне стресове навантаження залежно від їх суб’єктивної оцінки або від того, які норми реагування дорослі транслюють дітям. Копінг-стратегія спрацьовує тоді, коли людина визначає ситуацію як таку, що перевищує повсякденні енергетичні затрати і вимагає додаткових зусиль. А от коли вимоги ситуації оцінюються людиною як непосильні, тоді подолання може відбуватися у формі психологічного захисту. У процесі психологічної адаптації копінг-стратегії відіграють компенсаторну функцію, а психологічні захисні механізми – декомпенсації, проте вони дають час психіці на вироблення більш ефективних методів справляння.
Копінг-стратегії – це адаптивна форма поведінки, яка підтримує психологічну рівновагу в проблемній ситуації; це способи психологічної діяльності та поведінки, що виробляються свідомо і спрямовані на подолання стресової ситуації. |
||
Під час спостереження та опитування людей в стресовому стані було встановлено, що у кожного є своя власна унікальна комбінація ресурсів адаптації. Ця комбінація включає шість основних характеристик або параметрів, що складають ядро індивідуального стилю боротьби:
- Beliefs and Values – B (вірування та моральні цінності);
- Affect and Emotion – A (емоції);
- Social – S (соціальна сфера);
- Imagination and creativity – I (уява і творчість);
- Cognition and Thought – C (пізнання і думка);
- Physiological and Activities – Ph (фізична активність).
Дана модель має назву «BASIC Ph». Комбінація всіх шести параметрів і складає індивідуальний стиль боротьби. Важливо відзначити, що у кожного є свої переважаючі методи подолання кризи, вони також змінюються упродовж життя. У своєму використанні ці методи розвиваються й удосконалюються, а деякі залишаються недорозвиненими. Важливо сфокусувати увагу на вдалих випадках використання внутрішніх ресурсів.
Багатьом з людей допомагає звернення до вірувань та моральних цінностей для подолання стресу і кризи. Тут маються на увазі не тільки релігійні вірування, а й політичні переконання, почуття надії і філософський «сенс», почуття місії і призначення, потреба знайти свою ідентичність і висловити власну приналежність до свого народу.
Інші дотримуються емоційної або афективної модальності – вони використовують вираження власних емоцій (плач, сміх, розповідь про пережите), або невербальні методи – малювання, читання, шиття, письмо.
Дехто обирає соціальний ресурс, черпаючи підтримку у своїй приналежності до групи, організації чи професії, у виконанні соціальної ролі.
Інколи люди користуються своєю уявою, щоб замаскувати непривабливі події, намагаються відволіктися, віддаючись солодким мріям. А можуть використати свою креативність і вигадати нестандартний спосіб вирішення проблем.
Деякі люди користуються когнітивно-поведінковим методом. Когнітивні стратегії включають дослідження фактів, збір додаткової інформації, всебічний аналіз проблем, реалістичне прогнозування, внутрішню мову підтримки, улюблені види діяльності.
Люди типу «Ph» реагують і борються за допомогою фізичного, тілесного руху. До їх методів належать релаксація, десенсибілізація, медитація, фізичні вправи.
Завданням спеціалістів будь-якого профілю є допомогти людині адаптуватися на новому місці і повернутися максимально швидко до звичного життя. Саме порушення безперервного перебігу подій: робота (школа) – домашні справи – спілкування з друзями – сімейні події, призводить до поглиблення кризи і вимагає більших затрат на подолання стресу. Важливо знайти і якомога швидше поновити зв’язки між минулим і теперішнім, відновити ту картину світу, яка була до травми.
Одночасно з наданням психосоціальної підтримки дітям-переселенцям та їх родинам, у навчальному закладі необхідно впроваджувати програми розвитку життєвих навичок, до яких слід залучати усіх учнів. В ході впровадження таких програм діти та підлітки удосконалюють свої навички вербальної і невербальної комунікації, вчаться слухати і чути, розуміти чужі почуття і говорити про свої, неагресивно відстоювати власну позицію, мирно розв’язувати конфлікти, аналізувати і вирішувати проблеми.
Уроки (заняття) з розвитку життєвих навичок проводять в інтерактивній формі. Це означає, що учні сидять не за партами, а в колі. Це дозволяє бачити обличчя один одного, враховувати невербальні моменти комунікації, швидко об’єднуватися в групи, вільно обмінюватися думками.
В ході інтерактивних занять, включаються компенсаторні можливості групи, учасники більше дізнаються один про одного, внаслідок чого реформується усталена соціальна ієрархія, руйнуються мікрогрупи, які спричиняють емоційну напругу в класі та попереджуються прояви насилля.
Вчителі, які здійснювали апробацію курсу з розвитку життєвих навичок, відмічають зміни, які відбуваються з учнями. Вони стають впевненішими, відкритішими, доброзичливішими. В класі зменшується кількість конфліктів, покращується психологічний клімат, діти стають дружними, більше дбають одне про одного. Учні, в свою чергу, відмічають більш демократичну атмосферу під час уроків, покращення ставлення до них з боку вчителів. Усе це не лише полегшує адаптацію дітей-переселенців, а й сприяє консолідації шкільного колективу, що є передумовою майбутньої консолідації суспільства.
Список використаних джерел:
- Delors, Jacques et al. 1996. Learning: The Treasure Within. Paris: UNESCO
- Оцінка проекту «Вчимося жити разом» [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Ots-nka-proektu--Vchimosya-zhiti-razom-/.
- Психосоціальна допомога внутрішньо переміщеним дітям, їхнім батькам та сім’ям з дітьми зі Сходу України : посіб. для практиків соціальної сфери / Мельник Л.А. та ін.; за ред. Волинець Л.С. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Калита», 2015. – 72 с.
- Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. – К. : Агентство «Україна». – 2015.
Актуальність життєвих навичок та психосоціальної підтримки у навчально-виховному процесі
Допомога в розвитку навичок подолання кризової ситуації у внутрішньо переміщених осіб
Життєві навички, необхідні для адаптації та розбудови миру