Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
2.2 Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом»
Структура програми для 1-4 класів
Структура програми для 5-9 класів
Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом» є складовою навчально-методичного комплекту, до якого крім програми курсу входить Посібник для вчителя та Практикум для учнів. Даний комплект спрямований на розвиток у дітей відповідного віку життєвих навичок, таких як: ефективне спілкування, співчуття, повага до прав людини, робота в команді, протистояння негативним соціальним впливам, запобігання конфліктам і їх конструктивне розв’язання, переговори, медіація, примирення.
Метою курсу є навчання життєвих навичок, які полегшують адаптацію і сприяють відновленню психологічної рівноваги.
Головне завдання курсу полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру, а саме:
Знання | Ставлення | Уміння/навички |
Обізнаність про природні потреби, права та обов’язки людини. Усвідомлення природи конфліктів, негативних наслідків їх ескалації. Здатність ідентифікувати причини конфліктів, способи їх мирного врегулювання. Знання стадій конфлікту, поширених конфліктогенів, алгоритмів розв’язання конфліктів. |
Позитивне ставлення до себе, свого життя та своїх життєвих перспектив. Толерантність, прийняття інших поглядів, повага до культурних відмінностей. Емпатія. Солідарність. Соціальна відповідальність. Почуття справедливості та рівності. |
Комунікація (активне слухання, вербальне та невербальне спілкування, парафраз). Асертивність (неагресивне самоствердження, уміння відстояти себе, сказати «ні», попросити про послугу чи допомогу). Здатність до кооперації, групової взаємодії. Критичне і творче мислення. Аналіз проблем і прийняття рішень. Запобігання ескалації конфліктів. Конструктивне розв’язання конфліктів. |
Тренінговий курс «Вчимося жити разом» охоплює всі рівні освіти: дошкільну (8 занять), початкову (26 уроків), основну (34 уроків) та старшу школу (5 уроків).
Структура програми для 1–4 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України.
Тема і мета уроку-тренінгу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
ПЕРШИЙ КЛАС (7 ГОД.) |
|
Вступний урок. Знайомство зі школою Мета. Ознайомити учнів із приміщенням школи, правилами поведінки на уроках, на перервах, у їдальні; познайомити з директором школи, медичним працівником, іншими співробітниками. |
|
Тема 1. Моя родина Мета. Сприяти формуванню в учнів уявлення про сім’ю як осередок любові, емпатії, взаємної допомоги та відповідальності. |
|
Тема 2. Дівчатка та хлопчики Мета. Навчити учнів знаходити спільне і відмінне між хлопчиками та дівчатками, сприяти формуванню гарних манер. |
|
Тема 3. Вчимося товаришувати Мета. Навчити дітей розпізнавати ознаки справжньої дружби, ознайомити з правилами товаришування і способами знайомств. |
|
Тема 4. Неповторність людини Мета. Допомогти дітям усвідомити неповторність кожної людини, пояснити необхідність ставитися до людей із повагою; розвивати навички самоусвідомлення і самооцінки через позитивне ставлення до себе та інших людей. |
|
Тема 5. Настрій і почуття Мета. Вчити дітей розпізнавати, уявляти та висловлювати почуття, покращувати свій настрій. |
|
Тема 6. Вчимося приймати рішення Мета. Вчити учнів передбачати наслідки та приймати зважені рішення за допомогою «Правила світлофора». |
|
ДРУГИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Вступний тренінг для 2–4-х класів. Ознайомлення із правилами Мета. Ознайомити учнів із курсом «Вчимося жити разом», правилами поведінки на урокахтренінгах, сприяти співробітництву учнів у класі. |
|
Тема 1. Права та обов’язки дитини Мета. Сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків. |
|
Тема 2. Дружна родина Мета. Допомогти дітям сформувати ставлення до сім’ї як до дружної команди, де всі виконують свої обов’язки, поважають і підтримують одне одного. |
|
Тема 3. Наука спілкування Мета. Навчити дітей розрізняти вербальні та невербальні способи спілкування, показати важливість ставлення до інших із повагою, навчити робити компліменти. |
|
Тема 4. Друзі за інтересами Мета. Сприяти підвищенню самоповаги та поваги до інших людей, розбудові дружніх стосунків, вчити толерантно ставитися до відмінностей у смаках і захопленнях, шукати спільні інтереси. |
|
Тема 5. Друзі з особливими потребами Мета. Сприяти розвитку емпатії та поваги до людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами. |
|
Тема 6. Як помиритися з другом Мета. Розвиток навичок запобігання конфліктам і їх розв’язання, пошуку консенсусу та примирення. |
|
ТРЕТІЙ КЛАС (9 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Дружний клас Мета. Визначити, як допомагає в роботі злагодженість і взаємодія, вчити створювати спільний проект, виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу. |
|
Тема 2. Дружна родина Мета. Ознайомити учнів із поняттям «склад родини», обговорити обов’язки членів родини, запобігати виникненню дискримінації за статтю, мотивувати дітей допомагати батькам та іншим дорослим у родині. |
|
Тема 3. Як стати толерантним Мета. Вчити дітей поважати культурні відмінності, ознайомити з ознаками толерантності, запобігати конфліктам в учнівському середовищі. |
|
Тема 4. Школа спілкування Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, уміння розпізнавати та використовувати вербальне й невербальне спілкування, ввічливо висловлювати прохання. |
|
Тема 5. Уміння слухати Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, уміння активно слухати. |
|
Тема 6. Як залагодити конфлікт Мета. Навчати дітей запобігати конфліктам, уникати образ, мирно розв’язувати конфлікти, тактовно обстоювати свою думку, дискутувати за допомогою аргументів. |
|
Тема 7. Характер людини Мета. Сформувати в учнів уявлення про внутрішню красу людини; навчити розпізнавати позитивні й негативні риси характеру та мотивувати дітей покращувати свій характер. |
|
Тема 8. Самооцінка характеру Мета. Ознайомити з поняттям «самооцінка», видами самооцінки; вчити адекватно оцінювати свій характер; виховувати бажання самовдосконалювати характер. |
|
ЧЕТВЕРТИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Як знайти друга Мета. Навчити дітей будувати дружні стосунки, цінувати своїх друзів, знайомитися з новими друзями. |
|
Тема 2. Як відстояти себе Мета. Навчити відстоювати себе та протистояти насиллю; виховувати почуття власної гідності, розвивати навички протидії соціальному тиску. |
|
Тема 3. Самооцінка і поведінка людини Мета. Проаналізувати, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини; вчити адекватно реагувати на критику, розрізняти впевненість і самовпевненість; формувати вміння гідно поводитись у будьякій ситуації. |
|
Тема 4. Шануй себе та інших Мета. Ознайомити учнів з поняттями «повага» і «самоповага», розвивати практичні навички постановки та досягнення мети. |
|
УСЬОГО 28 ГОДИН ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ 1–4 КЛАСІВ |
Структура програми для 5–9 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України. Тренінги для 10 (11) класу можуть впроваджуватися за рахунок виховних годин або в інший спосіб за вибором конкретного навчального закладу.
Тема і мета уроку-тренінгу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
Вступний тренінг для 5-9 класів. «Вчимося жити разом» Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Обґрунтовувати важливість поваги до прав людини, як необхідної умови життя в суспільстві. |
|
П’ЯТИЙ КЛАС (8 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Ти — особливий Мета. Допомогти учням розвивати життєві навички позитивної самооцінки, самоусвідомлення і самовдосконалення, а також уміння запропонувати допомогу людям з обмеженими можливостями. |
|
Тема 2. Ми — особливі Мета. Дати учням змогу розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей. |
|
Тема 3. Про почуття і співчуття Мета. Вчити дітей толерантно (у безоцінній манері) висловлювати свої негативні почуття (невдоволення, образу). Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співчувати і співпереживати. |
|
Тема 4. Що сприяє порозумінню між людьми Мета. Дати змогу відпрацювати навички комунікації: слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», розвитку щирої і доброзичливої манери спілкування, уміння долати сором’язливість. |
|
Тема 5. Упевнена поведінка Мета. Ознайомити учнів з перевагами упевненої поведінки, сприяти розвитку асертивності (неагресивної упевненості), самоповаги і поваги до інших людей. |
|
Тема 6. Спілкування з дорослими Мета. Сприяти розвитку комунікативних навичок, виховувати повагу до старших, мотивувати учнів звертатися до дорослих у разі виникнення проблем. |
|
Тема 7. Спілкування з однолітками Мета. Розвивати навички спілкування з однолітками, сприяти формуванню дружніх стосунків між дівчатками і хлопчиками, протидіяти насиллю (булінгу) в учнівському середовищі. |
|
ШОСТИЙ КЛАС (11 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Самооцінка і здоров’я людини Мета. Пояснити учням, як формується самооцінка, обговорити недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової самооцінки, тренувати навички постановки і досягнення мети. |
|
Тема 2. Вчимося приймати рішення Мета. Вчити дітей аналізувати проблеми і приймати зважені рішення. |
|
Тема 3. Як протидіяти тиску однолітків Мета. Сприяти формуванню упевненої поведінки учнів, умінню протидіяти негативному впливу однолітків. |
|
Тема 4. Ефективне спілкування Мета. Дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації. Розвивати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми. |
|
Тема 5. Стилі спілкування Мета. Дослідити переваги і недоліки різних стилів спілкування. Розвивати вміння просити про послугу та висувати справедливі вимоги. Виховувати чемність і культуру спілкування. |
|
Тема 6. Навички спілкування Мета. Розвивати базові комунікативні навички, виховувати доброзичливу, чемну і впевнену манеру спілкування. |
|
Тема 7. Стосунки і здоров’я Мета. Вчити дітей робити внесок у розбудову здорових міжособистісних стосунків, пояснювати переваги кооперації та роботи в команді. |
|
Тема 8. Види і наслідки конфліктів Мета. Відпрацювання навичок запобігання, аналізу і конструктивного розв’язання конфліктів, виховання толерантного ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання. |
|
Тема 9. Як залагодити конфлікт Мета. Ознайомити учнів з прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, відпрацьовувати навички самоконтролю.
|
|
Тема 10. Підліткові компанії Мета. Ознайомити учнів із ознаками дружніх, недружніх і небезпечних компаній, відпрацювати навички протидії агресії та насиллю. |
|
СЬОМИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Розбудова самооцінки Мета. Ознайомити учнів з поняттям «психологічна рівновага» та способами формування здорової самооцінки. |
|
Тема 2. Синергія стосунків Мета. Ознайомити учнів з поняттям синергії, сприяти розвитку навичок розбудови стосунків. |
|
Тема 3. Стрес і психологічна рівновага Мета. Вчити дітей визначати джерела стресу у своєму житті, використовувати техніки самоконтролю. |
|
Тема 4. Керування стресами Мета. Ознайомити з впливом стресу на здоров’я та фізичними, емоційними й духовними способами керування стресом. |
|
Тема 5. Стреси екстремальних ситуацій Мета. Ознайомити учнів з особливостями стресу у надзвичайних ситуаціях. Розвивати навички позитивного мислення. |
|
Тема 6. Конструктивне розв’язання конфліктів Мета. Вчити учнів конструктивно розв’язувати конфлікти. |
|
ВОСЬМИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Стать і статеві ролі Мета. Розкрити відмінність понять «біологічна стать» і «соціальна статева роль (гендер)». Ознайомити учнів з концепцією гендерної рівності. |
|
Тема 2. Упевнена поведінка Мета. Розвивати навички упевненої поведінки, формувати почуття власної гідності і поваги до себе та інших. |
|
Тема 3. Стоп булінг Мета. Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. |
|
Тема 4. Безпека спілкування в мережі Інтернет Мета. Протидіяти проявам насильства в учнівському середовищі, сприяти безпечному спілкуванню в мережі Інтернет. |
|
ДЕВ’ЯТИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Характер людини Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, обрання гідних зразків для наслідування. |
|
Тема 2. Цінності — основа характеру Мета. Сприяти формуванню у молоді моральної свідомості та правильної системи цінностей. |
|
Тема 3. Самооцінка характеру Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, розвивати навички самооцінки, постановки і досягнення мети. |
|
Тема 4. Самовизначення і вибір професії Мета. Ознайомити учнів зі складовими життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні особистих мотивів для вибору професії. |
|
Тема 5. Емоційна саморегуляція Мета. Ознайомити з поняттям «емоційна саморегуляція», базовими емоціями, загальною стратегією та прийомами самоконтролю. |
|
Тема 6. Спілкування і розбудова стосунків Мета. Сприяти розвитку навичок ефективного спілкування з дорослими та однолітками. |
|
ВСЬОГО 38 ГОДИНИ ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ 5–9 КЛАСІВ |
|
ДЕСЯТИЙ (ОДИНАДЦЯТИЙ) КЛАС (5 ГОД) |
|
Вступний тренінг для 10 (11) класу. «Вчимося жити разом» Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Розробити правила групи. Сприяти усвідомленню необхідності толерантного ставлення до відмінностей, які існують між людьми. |
|
Тема 1. Як досягнути мети Мета. Сприяти розвитку навичок цілепокладання, вчити оцінювати свої здібності і можливості на шляху до мети. |
|
Тема 2. Ефективне спілкування Мета. Сприяти розвитку навичок комунікації, ознайомити з правилами ефективного спілкування. |
|
Тема 3. Запобігання конфліктам та їх розв’язання Мета. Ознайомити учнів з «плюсами» і «мінусами» конфлікту і дати змогу відпрацювати алгоритм поведінки в конфліктній ситуації. |
|
Тема 4. Як стати миротворцем Мета. Формувати в учнів почуття відповідальності, розвивати важливі соціальні навички та готовність бути миротворцями у своєму середовищі. |
|
Список використаних джерел:
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcblgxNGd1WEZHblU.