Зміст
Ми живемо в час глобальної революції,
яка змінює наш спосіб життя, спілкування,
мислення, бачення майбутнього і розуміння добробуту.
Гордон Драйден
Висновки міжнародних консультантів
Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект під загальною назвою «Вчимося жити разом». Передумовами проекту стали:
- інформаційна війна, яка спричинила розпалювання міжнаціональної ворожнечі, особливо, на непідконтрольних уряду територіях України;
- наявність півтора мільйона тимчасово переміщених із зони конфлікту осіб, серед яких переважно – це родини з дітьми;
- травматичний стрес, який пережили діти та їх родини до та в процесі переселення. Психологи стверджують, що майже 90% дітей-переселенців були свідками обстрілів, бомбардувань, поранень і смерті або самі втратили рідних;
- труднощі з адаптацією дітей, підлітків та їх родин на новому місці (через особисті проблеми та/або несприятливу атмосферу в місцевих громадах).
Проект реалізується у двох напрямках (див. схему «Компоненти проекту «Вчимося жити разом»):
- формування у школярів життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації;
- надання психосоціальної підтримки дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні.
Національний університет «Києво-Могилянська академія»
Національний університет «Києво-Могилянська академія» створює, зберігає та поширює знання у природничій, соціальній, гуманітарній і технічній наукових сферах. НАУКМА реалізує проект по напрямку психосоціальної підтримки. Програма проекту є комплексною і передбачає допомогу дитині на рівні сім’ї, громади, психологічне консультування та спеціалізовану психотерапевтичну допомогу. Упродовж 2015 –2016 рр. близько 300 тисяч дітей та їхніх батьків узяли участь у програмі психосоціальної підтримки.
ГО Дитячий фонд «Здоров’я через освіту»
Громадська організація Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» спрямовує свою діяльність на розробку та впровадження у навчальних закладах програм, які базуються на формуванні в дітей та молоді життєвих навичок, що допомагають їм долати виклики повсякдення й адаптуватися до життя в мінливому світі. Організація співпрацює з Агенціями ООН (ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Фонд народонаселення ООН), ВООЗ, Німецьким бюро співробітництва (GIZ), Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Корпусом миру США в Україні. Національні партнери — Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська спілка вчителів і тренерів» (ВСЕСВІТ).
Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» долучився до реалізації проекту у 2016 році. Впродовж року за компонентою «Освіта на засадах життєвих навичок» було підготовлено для викладання розроблених у рамках проекту тренінгових курсів 735 вихователів дошкільних навчальних закладів і 2 634 учителів загальноосвітніх навчальних закладів. У вересні–грудні 2016 року понад 240 тисяч дітей пройшли тренінги з розвитку життєвих навичок ефективного спілкування, самоконтролю, керування стресом, розв’язання проблем і конфліктів. Це навички, які підвищують стійкість дітей та молоді у складних життєвих обставинах, сприяють адаптації їх до нових умов, допомагають знайти нових друзів і відновити душевний спокій.
В ході виконання проекту здійснювалось дослідження його ефективності. Зокрема, для оцінки ефективності компоненти «Освіта на засадах життєвих навичок» була використана технологія он-лайн опитування вчителів (1-11 класи) та учнів (4-11 класи) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично достовірні результати.
У дослідженні оцінювався вплив проекту на знання, ставлення, уміння та поведінку учнів, а також на емоційну атмосферу в школі, стосунки у класі, методи викладання, відчуття психологічного благополуччя (всього за 42 індикаторами).
Головний результат дослідження: за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, попередження та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за оцінками вчителів становить від 2,4 % до 20,6%.
Найбільший прогрес демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих навичок та за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок самоконтролю і емпатії (більш як 8%). Повний звіт про результати проекту можна переглянути та завантажити у додаткових матеріалах.
Зовнішню незалежну оцінку впровадження проекту впроваджували два міжнародних консультанта – Крістофер Талбот (міжнародний консультант з питань освіти у надзвичайних ситуаціях, на фото ліворуч) та Майкл Весселс (міжнародний консультант з питань захисту дітей та психологічної підтримки у надзвичайних ситуаціях, на фото праворуч). Далі наведено короткі висновки, які вони зробили у фінальному звіті про ефективність проекту та його результати в контексті стратегії реформування освіти «Нова українська школа».
- Це один із найкращих проектів, пов'язаний із навчанням життєвим навичкам та наданням психосоціальної підтримки дітям та підліткам, який оцінювачі будь-коли бачили за більш як 50-річний досвід роботи в умовах надзвичайних ситуацій.
- Виконавці компоненту «Навчання життєвим навичкам» домоглися чудових результатів за дуже короткий проміжок часу: розроблено методологію навчання, навчально-методичні матеріали для дітей і дорослих, інструменти оцінювання, здійснено високоякісну підготовку регіональних тренерів і вчителів, проведено моніторинг процесу та оцінювання результатів навчання.
- Реалізація компоненти «Навчання життєвим навичкам» через предмет-носій «Основи здоров'я» надала МОН докази та модель навчання, що базується на принципах дитиноцентризму, участі, активного і вмотивованого навчання, які МОН планує впровадити по всій території України в рамках процесу реформування «Нова школа».
- «Нова школа» передбачає формування «ключових компетентностей життя», які включають в себе «соціальні і громадянські компетентності» та «екологічну грамотність і здоровий спосіб життя». Навчання «м'яким навичкам», які є особливо важливими для працевлаштування випускника, стане ключовим акцентом реформи навчальних програм.
- «Нова школа» має в якості одного з керівних принципів «освіту, що ґрунтується на цінностях». Вона охоплює такі питання, як особисту та колективну відповідальність, довіру, дружбу, доброзичливість, взаємодопомогу і взаємопідтримку в складних обставинах, запобігання дискримінації, насильства та знущань у школах. Аналогічні цінності лежать в основі компоненти «Навчання життєвим навичкам». Тому предмет «Основи здоров’я» з оновленим змістом компоненти «Навчання життєвим навичкам» є чудовим засобом для досягнення таких цілей.
- На думку МОН, найбільшим викликом для успіху реформи є необхідність змінити культуру вчителів, які нерідко віддані традиційним лекціям, зубрінню і навчанням за підручниками. Нова школа потребує «мотивованого вчителя». Це вимагатиме їх підготовки «на основі дитиноцетрованого та компетентісного підходів, знання принципів управління навчальним процесом і психології групової динаміки». Вчитель більше не є єдиним джерелом знань для учнів: він має бути тренером, організатором, посередником і наставником на освітньому шляху дитини. Усі ці вимоги були реалізовані у підготовці вчителів в рамках проекту.
Список використаних джерел:
- Оцінка проекту «Вчимося жити разом» [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Ots-nka-proektu--Vchimosya-zhiti-razom-/.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
Опорна схема
Компоненти проекту
Виконавці проекту
Оцінка ефективності проекту
Висновки міжнародних консультантів